piątek, 25 marca 2016

"Before. Chroń mnie przed tym, czego pragnę" Anna Todd

PRZEDPREMIEROWO


Co naprawdę skrywa dusza Hardina?


Seria After zyskała rzeszę fanów na całym świcie, w tym również w Polsce. Twórczość Anny Todd wywołuje naprawdę skrajne emocje, przez co opinie o książkach są podzielane – od bardzo pozytywnych, po bardzo negatywne. Osobiście jestem oczarowana serią After, historią Hessy, ich wzlotów i upadków, ich szczęściem i gniewem. „Before. Chroń mnie przed tym, czego pragnę” to kolejna huśtawka emocjonalna, która przedstawia historię Hardina i Tessy z punktu widzenia tego buntowniczego chłopaka.

„Jej wiara w niego sprawiła, że chciał być dla niej dobry. Chciał udowodnić, że ona ma rację, a wszyscy inni się mylą. Sprawiła, że poczuł ten rodzaj nadziei, której nie czuł nigdy wcześniej. Nie wiedział nawet, że istnieje.”

Fabuła książki skupia się głownie na znajomości Hardina i Tessy. Jak wiemy książka „After. Płomień pod moją skórą” napisana została z punktu widzenia Tessy. Dopiero w kolejnych częściach autorka pozwoliła sobie na narrację naprzemienną. Natomiast w „Before” poznajemy myśli, emocje i tajemnice Hardina z czasu „After. Płomień pod moją skórą”. Co myślał sobie chłopak kiedy pierwszy raz zobaczył Tessę? Co kierowało nim, gdy zgadzał się na ten okropny Zakład? Jak rozwijała się jego miłość do Tessy? Dlaczego tak bardzo zamknął się przed światem? Tego wszystkiego dowiecie się z „Before”, dlatego jako takiego streszczenia fabuły nie będę tworzyć.

„Chcę, żeby była szczęśliwa, spędzając ze mną czas. Chcę, żeby pragnęła mnie w ten sam nieodparty sposób, w który ja pragnę jej.”

Zanim zaczęłam czytać „Before” trzymałam książkę przed sobą i wpatrywałam się w okładkę. Domyślałam się, co mnie czeka na tych niespełna czterystu stronach. Wiedziałam, że będzie to największy emocjonalny Armagedon w moim książkowym życiu. I nie myliłam się. „Before” to burza z piorunami, wędrówka przez emocjonalny sztorm, to przejażdżka najniebezpieczniejsza kolejką górską. Autorka po raz kolejny bawi się uczuciami czytelnika, wywołuje płacz i złość. Momentami mamy ochotę krzyczeć, momentami płakać. Mimo to, że wiemy jak potoczą się losy głównych bohaterów, na nowo udaje nam się przeżywać to samo, co owładnęło nami podczas czytania „After. Płomień pod moją skórą”. „Before” czytamy jednym tchem, nie zwracając uwagi na upływający czas, całkowicie odrywając się od rzeczywistości.

Książka podzielona jest na 3 części: Przed, Podczas, Po. W pierwszej części mamy okazję nieco bardziej poznać postacie drugoplanowe, które nieco namieszały w całej serii, np. Molly czy Steph. Przez poznanie ich przeszłości bardziej przybliżamy się do tych osób, rozumiemy ich dalsze postępowanie. Przybliżona została też postać Natalie i jej początek znajomości z Hardinem. Wiemy już, jak zachowywał się wtedy Hardin i co nim kierowało. Część „Podczas” to moment od pierwszego spotkania Hardina z Tessą, aż do wygrania przez niego Zakładu. Wszystko pisane jest z punktu widzenia Hardina. Część „Po” była dla mnie zaskoczeniem. Dowiadujemy się nieznanych nam dotąd faktów z życia Hessy, ale autorka również przybliża nam losy m.in. Zeda, Landona czy Christiana. Co do tego ostatniego autorka zaskoczyła nas wątkiem z jego przeszłości, gdy był zakochany w żonie swojego najlepszego przyjaciela.

„Przeciągnąłem Tess i siebie przez piekło, ale udało się – po wszystkim stworzyliśmy sobie naszą własną wersję nieba.”

Czytając „Before” zaczynamy rozumieć postępowanie Hardina w „After. Płomień pod moją skórą”. Zachowanie to było dziwne, czasami niewytłumaczalne, irytujące, bezczelne i wredne. Teraz mamy możliwość wglądu do umysłu Hardina i poznanie jego demonów oraz skrywanych tajemnic. Ten chłopak naprawdę nie miał lekko w życiu – paprane dzieciństwo, ojciec alkoholik, złe towarzystwo, ciągła agresja. Nie miał się na kim wzorować, uciekał przed światem. Poznanie Tessy sprawiło, że zaczął patrzeć na świat i na siebie z innej perspektywy. Zaczął dostrzegać to, co było dla niego wcześniej niezauważalne i przed czym tak bardzo uciekał. Zaczął dostrzegać uczucia, czuć je i dzielić się nimi.

„Before” to książka bardzo dobrze skonstruowana. Język i styl pozostają niezmienne, na wysokim poziomie. Autorka pisze z lekkością i swobodą, co czuć na każdej stronie. Anna Todd uzależnia i każda jej książka staje się lepsza od poprzedniej. Sama fabuła „Before” może nie będzie zaskoczeniem dla fanów serii After. Każdy, kto przeczytał cztery poprzednie tomy zna zakończenie historii Hessy, a także początek jej znajomości. Jednak „Before” hipnotyzuje. To książka, która porusza serce i sprawia, że emocje związane z burzliwym związkiem Hardina i Tessy odradzają się na nowo.

Szczerze polecam „Before” i całą serię After każdemu czytelnikowi. To nie kolejna oklepana powieść new adult, jakich ostatnio jest na pęczki. To historia, która wdrapuje się w nasze serce i pozostaje z nami na bardzo długo. W moim książkowym sercu historia Hessy pozostanie na zawsze, bo dzięki niej pokochałam new adult. Ten gatunek zawsze będzie wywoływał w czytelniku skrajne uczucia, a już na pewno płacz, więc musicie zaopatrzyć się w paczkę chusteczek. Hessa to historia warta każdej łzy.


Autor: Anna Todd
Tytuł oryginalny: Before
Seria After. Część Piąta
Wydawnictwo OMGBooks/Znak
Data wydania: 30 marca 2016
Liczba stron: 384
Kategoria: literatura młodzieżowa, new adult 
Moja ocena: 10/10











Za książkę dziękuję Wydawnictwu Znak, OMGBooks.
http://www.znak.com.pl/http://www.znak.com.pl/

Link do recenzji:


13 komentarzy:

  1. Czytałam tylko dwa pierwsze tomy After i przyznam, że raczej nie będę kontynuować tej serii. Jednak zaciekawiłaś mnie Before, ponieważ akurat pierwsza część bardzo mi się podobała i chętnie dowiedziałabym się jak to wszystko wyglądało z perspektywy Hardina :D
    Pozdrawiam
    secretsofbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam pierwszą część z myślą, że ff o moim idolu mnie zaciekawi, a jedynie mnie wyczerpało. Gruba księga, gdzie 3/4 jej okazji to kłótnie bohaterów, a następnie jej powrotu...nie, nie, nie! :(

    Pozdrawiam,
    http://miedzypolkami-ksiazki.blogspot.com/2016/03/raven.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam jeszcze "After" i raczej nie mam w planach, chociaż muszę przyznać, że twoja recenzja narobiła mi niemałej ochoty na serię, zwłaszcza, gdy wspomniałaś o tej emocjonalnej burzy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakoś nie ciągnie mnie do tej serii. Raczej po nią nie sięgnę.

    Zapraszam na recenzję "Ani z Zielonego Wzgórza"!
    Ania Shirley u Książkowej Królowej

    OdpowiedzUsuń
  5. Niedawno przeczytałam całą serię "After" pokochałam ją i mam nadzieję,że "Before" również pokocham. Dziękuję Ci z całego serducha za recenzję <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam serię After. Mimo to obawiam się powyższej książki, gdyż nie chce twz. odgrzewanej historii.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ta seria jest nie dla mnie.
    Nie rozumiem ludzi, którzy piszą beznadziejne opowiadania o One Direction na wattpadzie, a potem to wydają w formie książki, która prezentuje się jak jeden, wielki bajzel.
    Rozumiem, wattpad jest wielką szansą...
    Ale granice istnieją.
    Pozdrawiam,
    Isabelle West
    Z książkami przy kawie

    OdpowiedzUsuń
  8. Moja koleżanką czyta cala serie i jest o niej tyle pozytywnych opinii, ze w końcu sama się za nią wemze, nie ma bata!
    natchniona-słowami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Musze przyznać, że nie czytałam jeszcze pierwszej cześci i nie wiem czemu, ale nie mam na to ochoty. Jakoś mnie nie przekonuje ta książka. Może kiedyś po nią sięgnę, ale jeszcze nie wiem kiedy :)
    Pozdrawiam serdecznie i życzę wesołych świąt
    swiat-pelen-liter.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Niestety nie miałam przyjemności z tą serią, więc najpierw musiałabym nadrobić zaległości, których z dnia na dzień okazuje się, że mam coraz więcej! ;)
    Daria z krainaksiazkazwana.blogspot.com

    Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja czytałam wszystkie 4 części teraz próbuję zdobyć ' Before ' Maa nadzieję że będzie tak zamo ciekawe jak i reszte 4 części :)

    Jestem ciekawa jak to wszystko wyglądało z perspektywy Hardina :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam tylko pierwszą część i teraz żałuję, że nie zabrałam się za resztę. Postaram sie szybko nadrobić bo uwiodła mnie ta historia. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Przeczytałam całą serię "After" i ogólnie wspominam ją pozytywnie, choć przez II i III tom strasznie ciężko było mi przebrnąć ;)
    Tej części jeszcze nie udało mi się zdobyć, ale mam nadzieję, że wkrótce się to zmieni :D

    Zostałaś nominowana do Szkolnego Book Tagu :) Szczegóły znajdziesz tutaj:

    http://kochajacaksiazki.blogspot.com/2016/10/szkolny-book-tag.html

    Gdy już uporasz się z odpowiedziami koniecznie daj znać :)

    Pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń