wtorek, 10 maja 2016

"To ty jesteś Bobbym Fischerem" Christer Mjaset

PRZEDPREMIEROWO


Cienie przeszłości.


Temat zagadki z przeszłości jest dość często poruszany w literaturze. Bohater męczy się ze wspomnieniami, z konsekwencjami wydarzeń, które dotknęły go w przeszłości. Christer Mjaset postanowił zagłębić się w ten temat, jednak do swojej powieści dołączył coś jeszcze – wątek kryminalny i psychologiczny. Takie zestawienie już samo w sobie intryguje i sprawia, że nie da się przejść obojętnie obok takiej książki. „To ty jesteś Bobbym Fischerem” Christer Mjaset rozegrał po mistrzowsku.

„Człowiek sam wybiera życie, które wiedzie.”

Hakon przyjeżdża na pogrzeb przyjaciela sprzed lat. Miejscowość, w której dorastał budzi w nim wspominania o wydarzeniu, które na zawsze odmieniło jego życie. Spotkanie z dawną paczką znajomych wywołuje falę wspomnień, które wprost strącają go z nóg. Co takiego wydarzyło się, gdy Hakon był nastolatkiem? Jaki udział mają on i jego przyjaciele w zniknięciu młodej Agnes?

„Wymarz sobie życie, żyj swoim marzeniem.”

„To ty jesteś Bobbym Fischerem” – co można rozumieć przez ten tytuł? To prawda, jest on intrygujący, chociażby dlatego, że nie mamy pojęcia, o co mogło chodzić autorowi. W takim przypadku należałoby trochę zasięgnąć do biografii słynnego szachisty. Jednak to też nie rozwiązuje zagadki, tego co miał na myśli autor książki. Nie myślcie sobie, że ta książka to biografia Bobbiego Fischera. Jest w niej nawiązanie do tego nietuzinkowego szachisty, jednak to co skrywa te 200 stron to potężna dawka emocji i zaskoczenia. Autor stopniowo buduje napięcie, przez co na samym końcu jesteśmy kłębkiem nerwów. Dosłownie! Nasze emocje w trakcie czytania zakończenia buzują i doprowadzają do czerwoności. Budowanie napięcia w książce to ważny element, a Mjasetowi udało się to perfekcyjnie.

Autor odkrywa przed nami stopniowo elementy układanki. Gdy już myślimy, że wiemy wszystko o wydarzeniach z przeszłości, następuje niespodziewany zwrot akcji. Takie posunięcia są najfajniejsze. Czytelnik zostaje postawiony przed murem, jest w stanie szoku i niedowierzania, a stukot upadającej szczęki słychać w zasięgu kilki kilometrów. Tak, chciałam napisać, że fabuła jest dopracowana, wszystkie elementy poznajemy w odpowiednim czasie, autor nie zdradza za dużo. Czytelnik ma okazję sam rozwiązać zagadkę, choć jak już wspomniałam wcześniej i tak zakończenie jest inne niżby się mogło wydawać.

Hakon, główny bohater powieści jest jednocześnie narratorem. Opowiada nam o czasie teraźniejszym, czyli wyprawie na pogrzeb, jego przebiegu oraz spotkaniu z dawnymi znajomymi. Jednak w całą tę akcję autor starannie wplótł wspomnienia. Sięgają one feralnego okresu, który wydarzył się w życiu Hakona. Postać ta jest bardzo dopracowana. Ma rozwinięty portret psychologiczny i dlatego nie da się ukryć, że powieść ma w sobie elementy powieści psychologicznej. A gdy dołączyć do tego wątek kryminalny to wychodzi z coś, od czego nie można się oderwać. Bohaterowie drugoplanowi to również charakterystyczne i dobrze wykreowane postacie.

„Człowiek zawsze trzyma się błędów, które popełnił.”

„To ty jesteś Bobbym Fischerem” wciąga od pierwszych stron. Mnie zajęło pochłonięcie jej tylko jeden wieczór. Nie mogłam się od niej oderwać. Odkrywanie kolejnych tajemnic, stopniowe poznawanie prawdy to coś co pochłania do cna. Książki nie da się odłożyć na bok. Styl książki jest bardzo przystępny, nie sprawia problemów. Język jest prosty, przez co książkę czyta się szybko i przyjemnie.

Książkę polecam każdemu czytelnikowi. To naprawdę bardzo dobra powieść. Wierzę, że odniesie wielki sukces na rynku literatury. Każdy znajdzie w niej coś ciekawego. Gwarantuję wam, że nie będziecie w stanie się od niej oderwać. „To ty jesteś Bobbym Fischerem” to książka, która powinna znaleźć się na każdej półce. Szczerze polecam!


Autor: Christer Mjaset
Tytuł oryginalny: Det er du som er Bobby Fischer

Wydawnictwo Smak Słowa
Data wydania: 18 maja 2016

Liczba stron: 208
Kategoria: literatura współczesna, kryminał 
Moja ocena: 10/10 













Za książkę dziękuję Wydawnictwu Smak Słowa.
http://www.smakslowa.pl/


11 komentarzy:

  1. Oj, tak, to coś wydaje się być idealną lekturą dla mnie! Kocham książki z nagłymi zwrotami akcji i pełne napięcia!

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajnie, że tak mocno wciąga. Ja póki co nie mam tej książki w planach.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam tej pozycji więc dobrze,że mi ją przybliżyłaś :)
    Pozdrawiam i miłego, słonecznego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Może kiedyś przeczytam,ale jakoś bardzo mnie nie ciągnie.:)
    Pozdrawiam cieplutko!
    http://olalive-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Genialne cytaty! Przyznam, że mnie urzekły :) co do samej książki, wydaje się świetna! Pozdrawiam serdecznie, SKRYTA KSIĄŻKA

    OdpowiedzUsuń
  6. Ostatnio coraz częściej sięgam po kryminały, coś mnie w nich fascynuje. No i oczywiście odrobinę odrywam się od fantastyki :D Sam opis brzmi zachęcająca, zresztą tytuł również. Lubię kiedy autor potrafi dawkować informację. To rzadka umiejętność, ostatnio mało spotykam książek, które budują napięcie od początku do końca. To chyba najbardziej mnie zachęca do przeczytania lektury, dlatego zapisuje sobie jej tytuł:) Pozdrawiam!
    Ich perspektywy

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo pozytywnie nastawiałam się do tej książki, ale niestety nie dostrzegłam w niej tych wszystkich zalet. Miałam wrażenie, że jestem oddzielona od wszystkich związanych z zagadką emocji (choć sama oś fabularna była dobrze wykreowana i faktycznie trzymała w napięciu).

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie jestem pewna co do tej książki, próbowałam z kryminałami, ale to chyba nie moje gatunki. Może jednak kiedyś się przekonam :D
    Pozdrawiam :D
    http://books-world-come-in.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Skoro polecasz tę książkę każdemu czytelnikowi to będę o niej pamiętać :D
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie~ Nataliaaa
    happy1forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. ostatnimi czasy mam ochotę na coś nieprzewidywalnego i wciągającego.już wiem,za czym się rozejrzeć...😊
    pozdrawiam!
    marcepanowerecenzje.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapowiada się okej!
    Kryminał :D

    OdpowiedzUsuń